10 Leisure Competenties

Om en manager te zijn moet je een aantal dingen in je macht hebben, zo heeft ook een Leisure manager een aantal competenties nodig. Maar wat zijn competenties nou eigenlijk?  

Een competentie is het vermogen om een taak met de juiste kennis en vaardigheden uit te voeren. Competenties worden vaak vermeld in vacatures, zodat er duidelijk is wat je moet beheersen om de bijbehorende functie uit te kunnen oefenen.

 

Als Leisure manager heb je verschillende competenties nodig om je taken goed uit te kunnen voeren. Maar wat zijn nou die competenties die je nodig hebt? Hieronder staan 10 competenties van een Leisure manager toegelicht.  

  1.    Ontwikkelen van een visie op de samenleving en de rol van leisure daarbinnen

De manager moet een langetermijnperspectief hebben op de samenleving en de mate waarin leisure een rol heeft.  

 

  1.    Ontwikkelen van nieuwe strategieën voor de publieke sector (beleid) en/of de private sector (strategische keuzes), op basis van interne en externe analyse van (beleids-)vraagstukken.

De manager moet nieuwe plannen kunnen bedenken om de doelstellingen te bereiken voor de overheidsorganisaties en/of particulieren, op basis van onderzoek naar vraagstukken van zowel organisaties van binnenuit de sector als organisaties van buitenaf.  

 

  1.    Creëren en vermarkten van betekenisvolle Leisure belevenissen

De manager moet belangrijke Leisure belevenissen kunnen maken en deze geschikt kunnen maken voor commerciële doeleinden.

 

  1.    Regisseren in netwerken

De manager moet contacten kunnen leggen met andere bedrijven en deze kunnen onderhouden.

 

  1.    Inrichten, beheersen, analyseren en verbeteren van bedrijfsprocessen en (project-)organisaties

De manager moet de ordening van het werk dat verricht moet worden binnen een organisatie kunnen maken, uitvoeren, bestuderen en waar nodig kunnen verbeteren.  

 

  1.    Toepassen van HRM in het licht van de strategie van de organisatie

De manager moet personeelsmanagement kunnen toepassen waar nodig aansluitend op de strategie van de organisatie.  

 

  1.    Analyseren en implementeren van de financiële en juridische aspecten bij het creëren van Leisure aanbod.

De manager moet de financiële en juridische punten kunnen analyseren en in kunnen voeren bij het maken van Leisure aanbod.  

 

  1.    Ontwikkelen, implementeren en evalueren van een veranderingsproces

De manager moet een veranderingsproces kunnen ontwerpen, invoeren en beoordelen.  

 

  1.    Zelfsturende competentie (intra persoonlijk, Leisure manager of professional)

De manager moet zijn/haar persoonlijke ontwikkeling kunnen sturen en in goede banen kunnen leiden doormiddel van leren, initiatief nemen, zelfstandig werken en flexibel zijn.

 

  1. Sociale en communicatieve competentie

De manager moet kunnen samenwerken in een organisatie en met externe partijen. Ook moet hij/zij mee kunnen denken over de doelen van de organisatie. Hij/zij moet intern en extern op alle mogelijke niveaus kunnen communiceren, zowel spreken als schrijven.

Maak jouw eigen website met JouwWeb